Marketing relacji
Przez kilkanaście poprzednich lat uległo zmianie znacznie w naszym kraju podejście do klientów. Nie ma znaczenia to, czego klienci oczekują, są traktowani o wiele lepiej. Firmy czują się w obowiązku dbać o swoich klientów, dlatego, że konkurencja w każdej branży sprawia, że osoba niezadowolona z produktu czy usługi jakiejś firmy najzwyczajniej w świecie więcej nie nawiąże współpracy.

Dlatego też o wiele bardzo ważny stał się marketing relacji >>zapraszamy<< Rozpieszczanie klientów

Za tym hasłem stoi sporo czynników, ale wszystkie mają jeden cel – utrzymanie klienta i zachęcenie go do ponownego skorzystania z usług przedsiębiorstwa czy nabycia jakiegoś produktu. W dużych korporacjach są nawet osobne działy zajmujące się wyłącznie marketingiem relacji.

Zakupy przez internet

Autor: iStock
Źródło: iStock

Metody są różne. Różnego rodzaju karty stałego klienta, rabaty przy kolejnym zakupie albo różnorodne programy lojalnościowe. Wszytko to robi się dlatego żeby zachęcić klienta do ponownego nawiązania współpracy. Zwykle są to karty na punkty, na przykład na stacjach benzynowych, w kawiarniach czy w restauracjach. Zwykle są to popularne sieciówki. Spotkać również można karty, na których przybijane są kolejne stempelki. Po uzbieraniu konkretnej ich liczby otrzymujemy jakiś gratis lub nie płacimy za usługę. Tego rodzaju rozwiązanie można znaleźć przykładowo w zakładach fryzjerskich.

Jakość przede wszystkim

banknoty

Autor: Ervins Strauhmanis
Źródło: http://www.flickr.com

To oczywiste, że same programy lojalnościowe >>tutaj<< nie pozwolą na osiągnięcie zamierzonych efektów. Tylko, jeśli usługa czy produkt są odpowiedniej jakości, mamy szansę na powodzenie takiego typu działań. Jeśli firma nieodpowiednio traktuje swoich klientów albo sprzedaje produkty fatalnej jakości, żaden program lojalnościowy nie spowoduje powrotu klientów albo zwiększenia sprzedaży. Trzeba zdawać sobie z tego sprawę.

Klienci obecnie są zdecydowanie bardziej wymagający niż paręnaście czy parędziesiąt lat wstecz. W obecnych czasach są świadomi swoich praw i egzekwują je. Większość ludzi już nie ma oporów przed reklamowaniem towarów czy usług, przed domaganiem się zwrotu pieniędzy i naprawienia usterek. Trzeba zdawać sobie sprawę, że dobrze traktowany klient wróci. Jeżeli otrzymuje usługę czy produkt wysokiej jakości – poleca je innym, a to doskonała reklama.

About